Sila faktov / O pohrebných zvykoch Slovanov a Avarov
Značne nízky počet žiarových hrobov, v ktorých sa nachádza pražská keramika, zjavne vyvracia teóriu skorého príchodu Slovanov vo väčšom počte do Karpatskej kotliny v období medzi 6. a 9. storočím. Navzdory obrovskému úsiliu vloženému do archeologického výskumu obdobia Avarov, archeológovia odkryli iba malé množstvo takýchto hrobov v okolí avarských sídiel (viď. tabuľku 3).
charakteristiky odkrytých hrobov | ||||
miesto pohrebiska | počet odkrytých hrobov | počet kostrových hrobov | počet žiarových hrobov | podiel žiarových hrobov |
---|---|---|---|---|
1. Devínska Nová Ves | 902 | 875 | 27 | 3.0% |
2. Záhorská Bystrica | 262 | 254 | 8 | 3.5% |
3. Holiare | 788 | 788 | - | 0.0% |
4. Štúrovo | 280 | 280 | - | 0.0% |
5. Nové Zámky | 514 | 514 | - | 0.0% |
6. Žitavská Tôň | 82 | 82 | - | 0.0% |
7. Prša | 300 | 300 | - | 0.0% |
8. Želovce | 870 | 867 | 3 | 0.3% |
9. Barca | 19 | 18 | 1 | 0.5% ? |
10. Všesvätých | 96 | 91 | 5 | 5.2% |
Spolu | 4 113 | 4 069 | 44 | 1.07% |
Údaje sú tak jednoznačné, že si môžeme dovoliť kľudne tvrdiť, že v slovenskej časti Karpatskej kotliny (podobne však v celej kotline) žili predovšetkým ľudia živiaci sa poľnohospodárskou činnosťou s kostrovým typom hrobov. V okolí sídiel (podobných Devínskej Novej Vsi a Košiciam) bol iba veľmi malý počet (medzi 0.3% a 5.2%) ľudí praktikujúcich kremáciu.
Pohrebiská severnej a severozápadnej periférie avarského kaganátu
Ktorá kultúra mala vysoký počet kostrových hrobov? Historické pramene sa jednoznačne zhodujú v odpovedi: Avarská kultúra, ktorá vládla v Karpatskej kotline od roku 567 do obdobia 796/805 n.l. A ktorá kultúra praktikovala spopolňovanie? V mojej práci "Starobylá Nitra" som na stranách 125-128 citoval z mnohých historických zdrojov, ktoré jednoznačne uvádzajú Slovanov.
Historické a archeologické údaje sú vo vzájomnej zhode a v základoch vyvracajú teóriu príchodu Slovanov do Karpatskej kotliny pred príchodom Avarov. Aj preto museli Slovania vytvoriť novú teóriu Avaro-Slovanov alebo jej v súčasnosti známejšiu podobu - teóriu slovansko-avarského spolužitia. Aby zahladili fakty o malom počte žiarových hroboch, bez akýchkoľvek dôkazov alebo opory v historických prameňoch propagujú teóriu o tom, že kostrové hroby prináležia asimilovaným Avarom.
V kostrových hroboch sa občas nájdu drobné typologické rozdiely a stopy kultúr, ktoré žili na území pred príchodom Avarov. Tieto rozdiely možno jednoducho vysvetliť diverzitou Avarov a ich výskytom na území germánskych kmeňov (Gepidi, Ostrogóti, Longobardi, atď.) tak ako som uviedol vo svojej knihe: "Starobylá Nitra".
Peter Ratkoš sa pokúša spochybniť dôveryhodnosť arabských historických zdrojov, ktoré opisujú kremačné pohrebné zvyky Slovanov asi preto lebo vyvracajú možnosť skorého príchodu Slovanov do Karpatskej kotliny vo väčšom počte. Niet pochybností o tom, že sa v prekladoch arabských historických písomností mohli vyskytnúť malé ale aj väčšie chyby. Ale určite nemôžeme pripustiť aby sa spojenie "žiarové hroby" prekladalo ako "kostrové hroby". Neuvedomil som si, že napr. veta "Spálili svojich mŕtvych." môže byť porozumená spôsobom, ktorý navrhuje Peter Ratkoš. Ďalej musím spomenúť, že arabské zdroje, ktoré som uviedol, sú dostupné v slovenskom preklade a dokonca aj Peter Ratkoš ich uvádza vo svojej publikácii.[62] Možno sa mi Peter Ratkoš s ich nesprávnym prekladom pokúsil pomôcť!
Peter Ratkoš navrhuje, že slovanské pohrebné zvyky ustúpili šíreniu kresťanstva. Táto úvaha je teoreticky správna ale bohužial nie v danom čase! Odkryté hroby pochádzajú z obdobia medzi 6. a 8. storočím n.l. Slovania však prijali kresťanstvo až po zániku Avarského kaganátu a teda oveľa neskôr. Passauská diecéza začala s pokresťančovaním Slovanov žijúcich na severe Dunaja a na Morave a Avarov v Karpatskej kotline až po roku 796 n.l. Predpokladaná konverzia územia Nitry salzburskou diecézou začala po rozpade Avarského kaganátu. Ak sa tak vôbec stalo, nemohlo to byť skôr ako v okolí roku 830 n.l.[63]
Arcibiskup z Aquilei sa začal zaujímať o Slovanov žijúcich južne od Drávy až v roku 811 n.l. Byzancia však nikdy nerozšírila kresťanstvo aj medzi Avarov, prinajmenšom nie zjavne. Petrove Ratkošove námietky sú teda dôsledkom vyplývajúcim z omylov v zámene období!
Jeho zaujatosť je viditeľná aj vtedy keď uvádza, že príchod Slovanov do Karpatskej kotliny vo väčšom počte až po rozpade Avarského kaganátu bola vpodstate propaganda Nemcov počas 2.sv.vojny. Medzitým však opomína skutočnosť, že súčasná historiografia zastúpená juhoslovanskými, nemeckými a maďarskými výskumníkmi, navzdory výskumníkom slovenským, je názoru, že príchod Slovanov do Karpatskej kotliny nemohol nastať pred príchodom Avarov ale až o desaťročia neskôr, potom ako Avari stratili pôvodnú silu tj. v čase ovládnutia Balkánu Slovanmi.[64] Čitateľ môže veľmi rýchlo zistiť, že Peter Ratkoš sa iba snaží zakryť svoje omyly.
Petrova Ratkošova citácia z Engelsa je takisto nesprávna. Uvádza, že podľa Engelsa dobyvační barbari musia prijať vyspelejšiu kultúru podmaneného národa. Podľa Petra Ratkoša v Karpatskej kotline: "Barbarskí" Avari si podmanili Slovanov ale Slovania prevzali kultúru Avarov. Ak ho nedokázali o realite presvedčiť jednoznačné závery dobových historických prameňov a výsledky archeologického prieskumu, potom by sa mal aspoň naučiť presnejšie citovať výroky Engelsa!
Teória asimilácie Avarov a ich pohrebných zvykov v podobe kostrových hrobov Slovanmi so zvykmi spopolňovania mŕtvych, prinútila jej zástancov na základe objavu archeológov o nízkom počte žiarových hrobov z obdobia 6.-8. storočia hľadať spôsob jej možnej interpretácie. Zástancovia by mali poskytnúť neoddiskutovateľné dôkazy podporujúce teóriu asimilácie. Uvediem iba niekoľko príkladov:
- Je potrebné dokázať príchod Slovanov vo väčšom počte do Karpatskej kotliny pred príchodom Avarov.
- Je potrebné dokázať, že Slovania v počte prevyšovali Avarov.
- Je potrebné vysvetliť prečo slovanské pohrebné zvyky spopolňovania mŕtvych vymizli v čase príchodu Avarov do Karpatskej kotliny a prečo ostatní západní Slovania mali odlišné zvyky.
Šíritelia viery v skorý príchod Slovanov do Karpatskej kotliny však nevedia poskytnúť presvedčivé odpovede na tieto otázky. Ich pravdy protirečia dobovým historickým zdrojom v každom bode. Ich očakávania zostávajú aj v súčasnosti nič viac ako len nedokázanými a neoverenými teóriami.
Naproti tomu existujúce dobové písomné pramene a archeologické nálezy poskytujú konzistentný obraz o tom, že: príchod Slovanov vo väčšom počte do Karpatskej kotliny nastal až po rozpade Avarského kaganátu. Počas trvania Avarského kaganátu Slovania tvorili menšinu na jeho periférii - 0.3%-5.2%.
>>Provincia Avarov vo Franskej ríši (805 - 900) ︽Obsah
[62] RATKOŠ Pramene... 1964. 320-345. V zozname prameňov chýba Hudúd Al-Alam.
[63] V liste salzburského arcibiskupa Teotmára a jeho pomocníka pápežovi Jánovi IX. z roku 900 n.l. sa Teotmár sťažuje na skutočnosť, že novoustanovená cirkevná správna oblasť vo Veľkej Morave porušuje práva passauskej diecézy. Ako mnohé písomnosti dokladajú, túto diecézu tvorilo územie Pannonie Sucundy (východná polovica územia medzi riekami Dráva a Sáva) a Moesie Superior (územie na juh od Dunaja medzi Belehradom a Železnými vrátmi). V súvislosti s Nitrou list uvádza: "Na žiadosť kniežaťa Svätopluka, Váš predchodca vysvätil za biskupa Wichinga ale ten ho nikdy neustanovil prestaviteľom starej passauskej diecézy namiesto toho ho poslal medzi ľudí, ktorí iba nedávno prijali kresťanskú vieru a ktorým knieža vládol silou aby sa mohli stať dobrými kresťanmi." GYÖRFFY GYÖRGY: A magyarok elődeiről (Predkovia Maďarov). Budapešť 1975. p. 219. Salzburský arcibiskup, ktorého predchodca na základe slovanských historikov vysvätil pre Pribinu kostol v Nitre, uvádza, že podľa jeho najlepších vedomostí evanjelizácia v Nitre jeho predchodcom biskupom z Passau stále nebola dokočená - a ako z jeho slov vyplýva Nitra nebola obrátená na kresťanstvo okolo roku 833 n.l. ale až počas víťazných vojenských ťažení Svätopluka v období 873-880 n.l. kedy sa stala provinciou Veľkej Moravy.
[64] SLOVENSKO I-DEJ. 160-161
12 komentárov:
Dost silne argumenty v prospech pisomnych pramenov, ktore sa uzemia Slovenska a ani pojednavaneho obdobia (slovansko-avarskeho)absolutne netykaju(napriklad Ibn Rusta, ktory spomina slovanske ziarove pohreby brazdil uzemia vychodnych Slovanov niekedy v 10. storoci! Na margo ziarovych hrobov treba poopravit, ze pohrebné zvyky spopolňovania mŕtvych nevymizli s prichodom Avarov, ale udrzali sa pocas celej existencie trvania avarskeho kaganatu (k tomu pozri J. Zabojnik In: Studijne Zvesti AU SAV 36, 2004). Nizky pocet tychto hrobov je vysvetlitelny ich malou hlbkou, ktora len zriedka presahuje hranicu 60 cm. Ide o rovnaky problem ako napriklad nizky pocet malych deti v kostrovych hroboch, u ktorych sa predpoklada vysoka umrtnost... Jednoducho mnohe tieto kostrove hroby, podobne ako ziarove boli znicene v priebehu neskorsich zasahov do terenu. Z uvedeneho vyplyva, ze pisomne pramene nie su zarukou identifikacie pravd, predovsetkym, ak sa tieto pouziju v nespravnom geografickom a chronologickom kontexte!!! Netreba pripominat, ze v pojednavanom kontexte o uzemi Slovenska v obdobi 6.-8. storocia vsetky zname dochovane pisomne pramene mlcia...Pri interpretaciach treba tiez zohladnovat prakticke priciny istych javov a nie sa drzat udajov z neuplne odkrytych a tak casto nedosledne preskumanych pohrebisk!
Pani Martina dakujem za vecny komentar a pripomienky.
Ako amatersky zaujemca o historiu som si vedomy nepresnosti a chyb v slovenskom preklade, ktory vznikal z anglickeho prekladu originalu v madarcine v mojom volnom case a v rozmedzi niekolkych tyzdnov bez akejkolvek odbornej revizie.
Volny preklad vznikal s umyslom poskytnut pripadnemu zaujemcovi iny, diskutabilny, mozno az trosku provokativny pohlad na slovensku historiu a historiografiu s odkazom na povodne materialy, z ktorych preklad vychadza a ktore by uz mali viac zodpovedat kriteriam odbornych publikacii.
Vidim, ze sa to podarilo a preto by som rad polozil nasledujuce otazky:
1. Ak Ibn Rusta bol svedkom spopolnovania mrtvych na uzemi osidlenom Slovanmi v obdobi, ktore chronologicky nasleduje az za obdobim existencie Avarskeho kaganatu, nie je potom spravne predpokladat, ze podobne zvyky museli mat aj pocas obdobia, v ktorom stredny Dunaj ovladali Avari?
2. Momentalne nemam pristup k prekladom historickych zaznamov arabskych cestovatelov vratane Ibn Rustu ale vlastnim ich a mam ich precitane ale problem je, ze sa tak stalo uz davnejsie. Ak si dobre pamatam, tak mnohe z nich opisovali najma zvyky povolzskych Slovanov alebo sa mylim?
3. Co sa tyka hlbky, v ktorej sa ziarove hroby nachadzaju je mozne odhadnut aky podiel z nich mohol byt v nasledujucom obdobi zniceny napr. porovnanim s odhadom poctu obyvatelov sidla a priemerneho veku?
4. Nemoze nizky pocet nalezov detskych kostier suvisiet s tym, ze kvoli vysokej umrtnosti praktiky pochovavat deti neboli v danej dobe a kulture jednoducho zabehnute?
Nemyslim si, ze je spravne predpokladat identicitu pohrebnych zvykov dvoch spolocnosti, ktore deli priblizne 200 rokov vyvoja a hlavne vyrazna geograficka vzdialenost (spravne, islo o povolzskych Slovanov) len preto, ze obidve su pokladane za slovanske! Treba brat do uvahy, ze vo vcasnom stredoveku mnohe elementy pohrebneho ritu (napriklad sposoby ukladania mrtvych, ritualy s ohnom, protirevenantske opatrenia atd.) vykazuju rovnake znaky v geograficky prilis vzdialenych oblastiach a etnicky uplne odlisnych spolocnostiach. To znamena, ze v tomto smere su zvyky povolzskych Slovanov v 10. storoci a zvyky Slovanov usadenych na nasom uzemi v 6.-8. storoci vskutku porovnatelne... Pri hladani presnych analogii v zmysle identifikacie rovnakych predstav vsak treba brat do uvahy aj kompatibilitu inych znakov...ktore, uprimne, vsak zvacsa uplne chybaju
Co sa tyka toho poctu ziarovych hrobov, zial, ziadne odhady nie su mozne... Z obdobia avarskeho kaganatu je absencia sidlisk prisluchajucich k jednotlivym pohrebiskam notoricky znama, a vo vacsine pripadov chybaju tiez antropologicke rozbory (s vynimkou pohrebiska v Zelovciach chybaju na vsetkych pohrebiskach s vyskytom ziarovych hrobov).
Najvacsi pocet ziarovych hrobov pochadza z Devinskej Novej Vsi, kde priemerna hlbka zahlbenia popolnic bola 53cm. Autor publikacie (Eisner 1952) pritom udava, ze aj pri tomto udaji ide iba o sucasny stav hlbky, tj. po nanose ornice a teda ze povodna hlbka tychto hrobov bola este mensia - pre tento dovod je mnozstvo tychto zachovanych popolnic rozbita (orbou). Z toho sa da predstavit, ze mnohe popolnice mohli byt na tomto pohrebisku skutocne znicene. J. Eisner (1952,199) udava napriklad nalez popolnice, ktora nebola zaradena medzi ziarove hroby, aj medzi ojedinelymi nalezmi...
Na margo tych deti, urcite ich pochovavali, ved kam inam by s nimi isli? Ide len o to, ze to bolo v malej hlbke, ako o tom svedcia priemerne hodnoty rozmerov hrobovych jam v zavislosti od veku pochovanych... Svedcia o tom tiez nalezy tzv. samostatnych nadob najdenych v malych hlbkach, v suvislosti s ktorymi sa predpoklada povodny pohreb malych deti, ktorych fragilne kosti sa jednoducho vobec nezachovali.
Martina, nerozumiem uplne presne potom, ktore znaky pokladate vo vcasnom stredoveku za znaky vylucne charakteristicke pre kulturu Slovanov ak nie ziarove hroby? Jedna sa o nastroje, keramiku, charakteristiky spominane v pisomnych zaznamoch inych kultur? Vasa pripomienka k casopriestorovej vzdialenosti udajnych avarskych Slovanov od povolzskych by vyskytu tychto znakov nemala potom prilis vadit! Ved aj z listu salzburskeho arcibiskupa Teotmara papezovi Janovi IX z roku 900 n.l. mozeme citat (preklad z anglickeho prekladu originalu):
"Vzali (Maravi) medzi seba vysoky pocet Madarov (Ungari) a oholili si hlavy podla ich bezboznych zvykov a poslali ich proti nasim krestanom, ktorych premohli, niektorych odvliekli do zajatia, inych zabili, dalsich uvaznili a nechali zahynut hladom a smadom..."
Vidime, ze aj takyto doveryhodny zdroj zo zaciatku 10.storocia vylucuje za spolocne znaky povazovat krestanstvo a vzhlad. Otazka teda znie, ak ludia na strednom Dunaji menili svoje nielen pohrebne zvyky ako kabat, ktore zvyky potom zachovavali? Spravali sa tak aj Slovania na Volge?
-
Pri absencii archeologickych nalezov by som sa pri odhadoch poctu obyvatelov sidiel opieral o odhady navrhnute autorom v kapitole "Kde bolo sidlo sufragana provincie Avarov?" kde uvadza, ze dedina v 9.storoci mohla pozostavat z 3-6 obydli. Sam som sa priblizne v roku 1994 pocas VS studia podielal na manualnych pracach archeologickeho prieskumu uskutocneneho vo frantiskanskej zahrade v BA. Pravda, moja motivacia bola vtedy najma financneho charakteru ale takisto to bola pre mna zaujimava prilezitost spoznat pracu archeologov a predovsetkym stretnut zaujimavych ludi z uradu prace. Bol medzi nimi napr. dlhodoby vazen z Leopoldova, srbsky vojnovy utecenec ale aj byvaly pacient predtym hospitalizovany v ustave s mentalnymi problemami. Okrem nich tam obcas zavital aj frantiskansky mnich, skupinka studentov historie z fifuk a vo vedlajsej jame boli studentky historie s kamaratom. Bolo to naozaj po vsetkych strankach velmi zaujimave ale chcel by som sa vratit spat k teme tj. k archeologickym nalezom a postupom. Pri danom prieskume sme v nasej jame cca 6x20x3m (sirka x dlzka x hlbka) postupne odkryvali vrstvu za vrstvou a v spodnych vrtsvach nasli keltsku mincu Biatec z 1. storocia, vo vyssich priblizne 3 kostrove hroby, keramiku, stopy po koloch, odpadove jamy. Vo vedlajsej boli zaujimavejsie a dokonca unikatne nalezy a urcite je to velmi presne zdokumentovane. To co pre mna z uvedeneho vyplynulo bolo, ze od 1. storocia sa na predmetnom uzemi nasli len kostrove hroby. Ak by tam bol nejaky ziarovy hrob, tak dolezita je jeho pozicia tj. vrstva, v ktorej sa nachadza a okamzite by ma zaujimalo ci sa v danej vrstve nahodou nenachadzaju aj kostrove hroby. Pohreby malych deti pri ich vysokej umrtnosti a danej dobe sa mi zdaju dost nepravdepodobne. Myslim, ze mnohe mohli skoncit, hoci je to smutne, aj ako potrava ci uz pre zvierata ale aj pre ludi.
-
Co sa tyka Eisnera, autor tejto prace spolu s kolegynou Sarlotou B. Szatmari su jeho velkymi kritikmi vid. kapitola "O pohrebisku v Devinskej novej Vsi". Mne sa ich vyhrady zdaju opravnene.
teda presnejsie ako "opravnene" je pouzit "dostatocne odovodnene" ;-)
Vo svojich predchadzajucich komentaroch som reagovala predovsetkym na Vase tvrdenie (bod 3.), ze slovanske pohrebne zvyky (spopolnovanie) nevymizlo s prichodom Avarov do Karpatskej kotliny,ale sa tu vyskytuje priebezne pocas celeho obdobia kaganatu a rozvinula som to dalej, ze ziarovych hrobov tu mohlo byt povodne o dost viac...To znamena, vobec nespochybnujem, ze spopolnovanie patrilo k charakteristickemu pohrebnemu prejavu Slovanov! Tiez to bola iba moja pripomienka, ze sa netreba pridrzat pisomnych pramenov z 10. storocia len preto aby sme dokazali, ze ked spalovali povolzski Slovania, museli aj podunajski Slovania o 200-300 rokov skor! To je predsa uplne zbytocne... Ale ak sa snazime byt objektivni, tak potom budme a naozaj nevychadzajme rigidne z pisomnych pramenov, z ktorych netreba (v pojednavanom zmysle)! Na margo Vami uvedeneho, akym sposobom teda spomenuta sprava Ibn Rustu vyvracia mmoznost skoreho prichodu Slovanov do Karpatskej kotliny? A vlastne ak sa chceme skalopevne drzat pisomnych pramenov, co tak zobrat do uvahy Priscovu spravu z 5. storocia tykajucu sa jeho cesty k Hunom a jeho pohostenia tamojsim obyvatelstvom servirujucim proso a medovinu? Medovina je predsa typicky slovansky napoj, alebo mozno aj ten prebrali od niekoho? Je dost pravdepodobne, ze mensie skupiny Slovanov sa do Karpatskej kotliny mohli dostat prave s prichodom Hunov...
Ustup ziaroveho sposobu pochovavania vo vcasnom stredoveku je celoeuropsky fenomen, ktory bol postupny a pomaly (spomenula som uz, ze ziarovo sa pochovavalo este aj v zavere 8. storocia). Preto je prirodzene predpokladat, ze v tomto smere sa Slovania asimilovali rovnako ako sa neskor asimilovali Avari, spoluzitie je prirodzenym vysledkom... Na margo poctu jednych aj druhych, staci sa pozriet na vysledky antropologickych analyz jednotlivych pohrebisk a to aj tych najstarsich(na uzemi Slovenska)- tu hadam nebudeme spochybnovat, ze zastupena mongoloidna zlozka obyvatelstva bola velmi nizka (ako sa vyjadruju antropologovia - zanedbatelna).
A este sa vratim k J. Eisnerovi a jeho Devinskej Novej Vsi - sama viem kolko nadludskeho usilia ma stalo dat si nejak dokopy tuto jeho pracu vdaka neustalym omylom a nepresnostiam a vyselektovanej nizkej informacnej urovne... Rozhodne by som vsak nespochybnovala udaje o hlbkach jednotlivych hrobov, ktore su jednym z mala presne zaznamenanych skutocnosti na tomto pohrebisku a v tejto suvislosti jeho racionalne pozorovanie o hrubke vrstvy ornice... Napokon, rovnake hodnoty hlbok ziarovych hrobov poskytli VSETKY biritualne pohrebiska...
PS. Musim poopravit, ze na uzemi JZ Slovenska (aj okolie Bratislvy) sa iba kostrove hroby absolutne neobjavuju od 1. storocia - v obdobi celej mladsej doby rimskej t.j. 3.-4. stor. sa na predmetnom uzemi pochovavalo takmer vylucne ziarovo! Tie 3 kostrove hroby nad latenskou vrstvou museli preto byt bud zo starsej doby rimskej, alebo potom az z doby stahovania narodov.
Martina, ja sa skutocne necitim byt a ani nie som odbornikom v oblasti historie a ani archeologie obdobia ranneho stredoveku na uzemi Karpatskej kotliny nieto v oblasti povodia Volgy. Moje poznatky su zredukovane na niekolko malo prac od inych autorov, ktore som si zadovazil z vlastnych financnych zdrojov a precital v sukromnom case a su doplnene osobnymi, ale opat velmi redukovanymi, skusenostami s archeologickym prieskumom. Jedine co mozem skonstatovat je, ze pohlad nepopularneho historika Petera Puspoki-Nagy je netradicny, racionalisticko-analyticky a kontextovo orientovany, preto ma aj viac oslovil okrem toho, ze rozsiril moje poznatky, ako ten tradicny, centristicko-orientovany na etnicko-religiozny aspekt jednej hypotetickej kultury nachadzajucej sa v malej casopriestorovej lokalite s prekvapivymi zasahmi vyssej moci pochadzajucej z jej viac ci menej blizkeho kontextu. Mohol by som sa pokusit odpovedat na Vami polozene otazky pripadne poukazat na niektore tvrdenia, ktorym nie celkom rozumiem, pripadne s nimi nesuhlasim a naopak na tie, s ktorymi suhlasim ale kedze ako jedinu charakteristiku Slovanov zatial mame Vami neisto navrhnutu, a povedzme si to uprimne, aj velmi lahko spochybnitelnu a archeologicky len tazko overitelnu "medovinu a proso", prenecham odpoved kvalifikovanym v obore aj kvoli tomu aby sa predislo k lakavemu ale neprofesionalnemu apologetickemu vyvoju diskusie. Internet je stale viac a viac zaujimajsim zdrojom informacii aj v oblasti historie a spolu s neustale sa zdokonalujucimi sluzbami vyhladavania su tieto informacie viac a viac dostupne sirsej verejnosti. Tato skutocnost bola rozpoznana uz davnejsie mnohymi fakultami, ktore digitalizuju a zverejnuju odborne ale aj studentske prace na svojich portaloch a doplnaju stranky o rozne semanticke informacie aby tak umoznili presnejsie vyhladavanie. Jednou z novsich prac, ktora o pohrebnych zvykoch Slovanov pojednava v sirsom kontexte spolu s odbornym posudkom je dostupna napr. aj tu
http://is.muni.cz/th/145504/ff_b/
Hlavnou temou prace je vsak vytvorenie digitalneho modelu archeologickej lokality, ktora bude opat dostupna prostrednictvom GIS systemu dalsim zaujemcom.
Hm, o historikovi Peterovi Puspoki-Nagy som nikdy nepocula, takze neviem ake ma nazory... Vy ste sa vsak asi minuli povolanim, ked nerobite archeologiu profesionalne - kladiete si dobre otazky a mate snahu a zda sa aj trpezlivost najst spravne odpovede. Mysim, ze by ste vela z nich aj nasli keby ste studovali tuto >pavedu< :) Prist veci na koren chce vela vela vela poznatkov z roznych vednych disciplin a ich triezvu komparaciu - nie ste to len Vy - viaceri studovani archeologovia vychadzaju len z uzsieho okruhu tychto poznatkov - utvoria si vlastny nazor, ktory ale z daneho stavu ich vedomosti vobec nemusi zodpovedat skutocnosti no a potom sa medzi sebou tru o to kto ma pravdu(a pravdu - ciastocnu ci relativnu mozu mat pritom obidve srany). Z uvedeneho dovodu netreba zatracovat nazory inych, ale aj ked s nimi z roznych dovodov nesuhlasime, treba ich pri hladani pravdy zohladnit a preskumat z kazdej strany, kazda odlisnost pri interpretacii jedneho a toho isteho javu musi mat svoju pricinu...
Mate pravdu, na webe je teraz dost aj odbornych studii, ktore pomahaju rozsirit obzory aj studovanych zaujemcov. Tak Vam aspon prajem vela zdaru vo Vasom samostudiu, nech Vam prinesie z objavovania strateneho len radost!
PS. Chcela by som upozornit este na to proso - je to overitelna skutocnost! V niektorych hroboch na pohrebiskach z obdobia avarskeho kaganatu v Sturove a vo Virte boli zistene vrstvy prosa! A prekvapenie, minule som rovnaku skutocnost vycitala aj na niektorom suvekom pohrebisku (teraz si nespominam ktorom, ale v pripade potreby by som sa na to mohla este raz pozriet) na uzemi Madarska! Tak boli tam LEN Avari, alebo mozeme pripustit aj pritomnost Slovanov? :)
Ja to vidim tak, ze uzsi okruh poznatkov ma dva hlavne dovody rozdelene podla povodu na objektivne a subjektivne. Do tej prvej kategorie radim napr. nedostupnost poznatkov z objektivnych pricin ako napriklad ich neexistencia alebo uchovavanie na zozname zakazanych poznatkov, ktore su konkretnemu zaujemcovi preukazatelne nedostupne. Do tej druhej potom rozne subjektivne dovody, ktore archeologovi zamedzuju dostupne poznatky uvidiet pripadne z nich vychadzat ako napriklad nesvedomitost, predpojatost, prioritna orientacia na ine ciele ako je vyskum a odovzdavanie poznatkov. Vysledna vedomostna zakladna je potom zapricinena kombinaciou roznych takychto objektivno-subjektivnych dovodov. Dolezita je potom prave ta vymema poznatkov a trenie, ktore vznika najma z vymeny tych protichodnych castokrat "presuva koryta tokov, pripadne hybe horami". Pri slobodnej vymene poznatkov a roznych nazorov je dolezity komunikacny jazyk - slovne kategorie, ich vyznam, presnost a kompozicia do komplexnejsich jazykovych konstruktov. V tej praci Elišky Tkadlečkovej je vidiet interdisciplinarny prienik jedneho z troch aktualne najrozsirenejsich univerzalnych jazykov. Je to minoritny jazyk, ktory spada do oblasti formalnych vied. Dalsie dva podstatne popularnejsie su potom z oblasti neformalnych jazykov - jedna sa o jazyk kmena a srdca. Ja sa nazdavam, ze vysledna zakladna vedomosti konkretneho historika alebo archeologa je prave urcena poradim v akom kladie pri svojom vyskume doraz na kazdy z troch vyssie uvedenych univerzalnych jazykov. Inak ten GIS sa nazyva GRASS a jednou z autoriek je slovenka Helena Mitasova momentalne nachadzajuca sa na dalekom anglo-americkom zapade! Co sa tyka mna, ja som uz taky unavenejsi programator a vcelku s touto oblastou resp. jednou z jej casti zzity a aka je Vasa profesia?
Pozrela som si tu Eliskinu pracu- vytvaranie grafickeho zobrazenia terenu by urcite v mnohych pripadoch podstatne pomohlo pri rieseni jednotlivych problemov v archeologii - rozhodne by som teraz take nieco privitala v suvislosti s pohrebiskami obdobia avarskeho kaganatu...
A moja profesia? Nie som si ista, ci vobec nejaku mam... Som v poslednom rocniku doktorandskeho studia v odbore archeologia a popri tom pracujem na polovicny uvazok v socialnej sfere pedagogicko-vychovnej starosltivosti. Nic neobvykle pre archeologa udrzat sa nad hladinou :)
Tak ako doktorandka potom mozete pri vedeni diplovej alebo bakalarskej prace sama nieco take zorganizovat, nie? Ja som kedysi bol tiez doktorand, externy, tj. normalne som studoval a sucasne pracoval na znizeny uvazok. A poviem Vam boli to galeje. Preto som dnes v Prahe a aj tu su to galeje. Tak zelam, nech pri Vas stoja "vsetci svati", v socialnej sfere by ich malo byt polahsie stretnut!
Ja toho moc nenaorganizujem, tiez som na externom a navyse zijem v zahranici, nastastie zmena je na dosah... Vsetko dobre aj Vam!
Zverejnenie komentára
Prihlásiť na odber Zverejniť komentáre [Atom]
<< Domov